loading...

پایگاه قرآنی-فرهنگی دارالقرآن

کلیدِ وحدت همه مسلمانان

امین جوانمرد بازدید : 900 یکشنبه 26 شهريور 1391 نظرات ()

 

سرزمین حجاز، سرزمینی بود خشک و بی آب و علف؛ و مردمان آن، انسان هایی بودند به دور از تمدن و اغلب به دور از انسانیت؛ اسیر هوی و هوس خویش و مغلوب کینه و جنگ های قبیله ای. در آنجا صفای زندگی نابود گشته و بی فرهنگی و تعصب جاهلیت سایه خود را بر سر مردمان پهن کرده بود. وادی عربستان در آتش کینه و بی سوادی می سوخت و گاه عقاید و خرافات مرسوم، فجایع عجیبی از قبیل زنده به گور کردن دختران را به همراه داشت. جنگ و خون ریزی، امنیت و آسایش را از مردمان این منطقه ربوده و عرصه زندگی را بر قبایل ساکن در این ناحیه تنگ نموده بود.
در چنین نقطه ای ستارة انبیا و خاتم پیامبران حضرت محمدبن عبدالله(ص)، مبعوث می شود و به فرمان پروردگار خویش مأمورِ هدایت عامة مردم می شود. او مبعوث می شود تا آخرین و کاملترین آیین الهی را برای گمگشتگان بیاورد. و در این راه، تحمل بیست وسه سال رنج و زحمت را بر خویش هموار می کند. و سرانجام دینی را برای مردم می آورد که ثمره آن، مفهوم حیات دنیوی و سعادت کامل اخروی است. برنامه ای که در سایة آن، انسان به بهترین زندگی و جامعترین کمالات دست می یابد. از خرافه پرستی دست برمیدارد و لایق آن می گردد تا خدای یگانه را در نماز خویش بخواند.
او، پیامبر(ص) است. کسی که از جانب خدای تبارک و تعالی پیام می آورد. و در قبال نعمت رسالت، هیچ اجر و مزدی از مردم نمی خواهد، مگر مودت و محبت نسبت به ذی القربی و اهل بیت خویش. (1)
ذی القربی یعنی چه؟ آنها اهل بیتِ او هستند، اهل بیتی که رسالتش را ادامه می دهند و لوای رنجی را که وی سالها بر دوش خود حمل نموده است تا انسانها را به نعمت هدایت برساند بر دوش می کشند، یعنی جلوه ای از شخص پیامبر(ص) در هر دوره و هر عصر. به درستی که این، همان شرط جاودانه بودن آیین نبوی است. همان آیینی که از غار حرا آغاز و در وادی غدیر به اوج خویش رسید. آری، اسلام همان مکتبی که پیامبر خدا(ص)، به فرمان خدا آورد تا هرکس که طالب کمال و سعادت است به سوی آن روی بیاود و هرکس که از آن روی بگرداند سرانجام او با خداوند خواهد بود!

 

مؤسس مذهب شیعه:
به شهادت تاریخ و گواه اخبار و روایات فراوانی پیامبر اکرم(ص)، اسلام و آخرین آیین بشریت را به فرمان خداوند، منوط به ولایت مولی الموحدین علی بن ابی طالب(ع) معرفی می کند و سرنوشت نیک فرجام مکتب حرا را به مذهب زلال برکة غدیر پیوند می زند. و با طنین رسای:
(( یا عَلی! أنْتَ وَ شیعَتُکَ هُمُ الْفائزوُنَ ))
(( ای علی! تو و شیعیانت رستگار هستید. )) (2)
اسلامِ رستگاران را تشیع، و با ندای محکم:
(( یا عَلی! أنْتَ وَ شیعَتُکَ هُمْ خَیْرُ الْبَریَّه ))
(( ای علی! تو وشیعیانت بهترین مردم هستید. )) (3)
بهترین مردم را شیعیان اعلام می دارد.
پیامبری که از نزد خود سخن نمیگوید و هر آنچه میگوید وحیی است که از جانب خداوند تبارک و تعالی بر او نازل میشود (4)، بارها و بارها بر فراز مناره گیتی، گوشت و خون علی(ع) را گوشت و خون خود معرفی مینماید (5) و پیروان واقعی او را مطیعان مکتب خویش قلمداد می کند؛ و به این ترتیب مذهب شیعه را به عنوان مذهب مسلمانان حقیقی بر لوح تاریخ ثبت می کند؛ و خود پرچمدار آن می گردد.

 

وظیفة مسلمانان:
اسلام، بهترین و کاملترین نعمت خداوند بر مسلمانان می باشد که یکایک مسلمانان را با عقاید و آداب والای خویش همچون دانه های زنجیر به یکدیگر متصل می کند. این زنجیره الهی گاه مرزهای جغرافیایی و تاریخی را در هم می نوردد و انسانهای بیشماری را درون دایرة اسلام و حول این مرکز – ولایت امیرالمؤمنین(ع) - جمع می کند و چه بسا این افراد در طولِ عمرِ خویش یکدیگر را ندیده و پس از آن نیز نبینند اما همین اجتماعِ قلبها و هم عقیده بودن آنها بسیاری از دعاها و درودهای بی کران آنان را نثار یکدیگر میسازد.
پس چه بهتر که اکنون نیز مسلمانان با اجتماع بر اسلام راستین، که مرکز ثقل امت پیامبر(ص) است به سوی کمال و سعادت دنیوی و اخروی حرکت کنند.

 

نقاط اشتراک مذاهب:
گاه برای ایجاد وحدت میان فرقه های مختلف اسلامی اعم از شیعه و سنی سخن از عوامل و مسائلی به میان می آید که نه تنها مایة وحدت نیست، که سبب تفرقه و علت گمراهی نیز به حساب می آید.
اگر ما مسلمانان خواهان پیامبر(ص) هستیم و به قرآن اعتقاد راسخ داریم و هرگز به خود اجازة چون و چرا کردن در دستورهای خدا و پیامبر او را نمی دهیم، باید به دستورات او در میان امت گوش جان سپرده و آنها را برنامه زندگی خویش قرار دهیم.
پیدا کردن نقاط مشترک میان مذاهب به منظور تقریب آنها به یکدیگر از چند جهت دارای اشکال عمده است:
۱- پیروان هیچ مذهبی حاضر به از دست دادن بخشی از اعتقادات خود، در نقاطی که با مذاهب دیگر دارای اختلاف هستند، نیستند.
۲- پیدا کردن نقاط مشترک میان مذاهب؛ و بالطبع، رها کردن نقاط اختلاف؛ مذهب جدیدی با نقاط تاریک و روشن بسیاری ایجاد می نماید و این به خودی خود دردی را دوا نمیکند و مشکلی را از جامعه انسانی حل نمی کند. چرا که مذهب ایجاد شده صرفاً برای رضایت خاطر پیروان آن فرقه ها تأسیس شده و دیگر دارای دستورات کامل در تمام شؤون زندگی نخواهد بود.
۳-هدف نهاییِ دین که نشان دادن راه حق و حقیقت می باشد، نابود می گردد. طبیعی است مذهبی که برای رضایت عده ای بعضی از دستورات آن حذف گردیده و یا تعدادی تکلیف به آن اضافه شده دیگر راه حقیقی را نشان نخواهد داد و کاروان بشری و پیروان خود را به سوی هلاکت و نیستی سوق خواهد داد.

 

محور وحدت چیست؟
ما مسلمانان عقیده بر کامل بودن اسلام به معنای واقعی آن داریم و بر این مسئله نیز متفقیم که اسلام از هیچ مسئله ای فروگذار نکرده و برای زوایای مختلف زندگی انسانها آداب و احکام خاصی دارد؛ و همه به این حقیقت معترفیم که طبق آیات کریمه قرآن، هیچ مسلمانی حق دخالت در احکام صادره از طرف خدا و رسول(ص) را ندارد و در این مورد مسلمانان هیچ گونه اختیاری از خویش ندارند. (6) و دستورات رسیده از ناحیه قدس الهی را به گوش جان شنیده و اطاعت میکنند.
یکی از مواردی که خداوند در قرآن کریم به آن حکم نموده و مسلمانان را به آن امر می نماید، تمسک و چنگ زدن به ریسمان محکم الهی است که همان محور وحدت مسلمانان است. در آنجا که میفرماید:
(( وَاعْتَصِموُا بِحَبْلِ اللهِ جَمیعًا وَ لا تَفَرَّقوُا ))
(( و همگی به ریسمان استوار خداوند چنگ بزنید و پراکنده نشوید.)) (7)
دراخبار و روایات متعددی که از فریقین ( شیعه و سنی ) رسیده است، از پیامبر اکرم(ص) نقل شده: ریسمان استوار خداوند و حبل متین الهی که باید مردم به او پناه آورند و از پیرامون او متفرق نگردند، (( امیرمؤمنان حضرت علی(ع) )) می باشد. بنابراین، مسلمانان باید با اجتماع و عقیده بر ولایت و محبت وی، به عنوان (( حبل الله))، این فرمان خداوند را سر لوحه اعمال و وظایف مذهبی خویش قرار دهند و به دستورات قرآن و آیین اسلام جامه عمل بپوشانند کاملاً آشکار است که کسانی مسلمان واقعی محسوب میشوند که اسلام را پذیرفته، به قرآن احترام گذاشته و به اوامر و نواهی پیامبرخدا(ص) عمل کنند یعنی به ولایت امیر مؤمنان حضرت علی(ع) گردن نهند.
گفتنی است که اسلام پیوسته تکامل خود را وابسته به نعمت ولایت علی ابن ابیطالب(ع) میداند    (9) و در آیات فراوانی از کتاب جاودانی خویش، مردم را به سوی او ارجاع داده و بر ضرورت عقیده به ولایت او هشدار داده است. (10)

 

پی نوشتها:

۱- سوره شوری آیه 23. مفاتیح الجنان دعای ندبه.
۱-الدرالمنثور، ج6، ص7. تفسیر خازن، ج4  ص 94. فرائد السمطین، ج ا، باب2.
۲-عیون اخبار الرضا ج 2 ص 78 ح 201. ۲
۲- مناقب، ص66؛ تذکرة خواص الائمه ص 31 ؛ فرائد السمطین، ج1، باب1.
۳-تفسیر جامع، ج7، ص 466؛ تفسیر انوار درخشان، ج 18، ص 248.    
۳- تفسیر طبری، ج 30؛ کنز العمال، ج6،ص 403؛ الدر المنثور، ج6، ص 379.
۴-سوره نجم آیه 3.                             
۵-مفاتیح الجنان، دعای ندبه.               
۵- تاریخ خطیب بغدادی، ج 14، ص321؛ کفایه الطالب، ص 135
۶- سوره احزاب آیه 36.                          
۷-سوره آل عمران آیه 103.                     
۸-تفسیر جامع، ج1، ص 466. تفسیر اثنی عشر، ج2، ص 194.         
۸- صواعق المحرقه، ص 93؛ ینابیع الموده ص 118 و 119.
۹-سوره مائده آیه 3.                                
۹-سوره مائده آیه 3؛ تفسیر در مناقب، ص 80؛ و مقتل الحسین، ج1، ص 47.
۱۰-به اکثر کتاب های شیعیان مراجعه بفرمایید.     
۱۰-به عنوان نمونه مراجعه کنید به:           
تفسیر آیات 43 و 55  سوره نحل و 55 سوره نساء و 55 سوره مائده در:
 فرائد السمطین و سوره مائده آیه 55 در ینابیع الموده ص 114.

 

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • ساعت
    ساعت فلش مذهبی
    آمار سایت
  • کل مطالب : 901
  • کل نظرات : 413
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 3280
  • آی پی امروز : 122
  • آی پی دیروز : 105
  • بازدید امروز : 1,667
  • باردید دیروز : 685
  • گوگل امروز : 25
  • گوگل دیروز : 16
  • بازدید هفته : 2,911
  • بازدید ماه : 2,352
  • بازدید سال : 293,886
  • بازدید کلی : 4,678,109
  • آمار به روایت وبگذر