loading...

پایگاه قرآنی-فرهنگی دارالقرآن

مى‏گویند: شما در عصر فضا و اتم زندگى مى‏کنید آنگاه بر کسى اشک مى‏ریزد که صدهاسال پیش در گذشته است و بر مزارهایى سفر مى‏نمایید که چیزى جز صخره و سنگنمى‏باشد؟!در پاسخ مى‏گوئیم :«چنانکه گفته‏اند: «بعد زمان» را در «ابدیت» اثرى نیست ابدیت را در ماوراى زمان ـ در عرصه‏اى برتر از زمان ـ حکومت است ابدیتهمیشگى است. جاودانان رهبران بزرگ بشریت به ابدیت تعلق دارند، از این رو قرنها نیزدر طول حیات معنوى آنان، مفهوم متداول خود را از دست مى‏دهند(۱)…

امین جوانمرد بازدید : 1079 چهارشنبه 24 خرداد 1391 نظرات ()

مى‏گویند: شما در عصر فضا و اتم زندگى مى‏کنید آنگاه بر کسى اشک مى‏ریزد که صدهاسال پیش در گذشته است و بر مزارهایى سفر مى‏نمایید که چیزى جز صخره و سنگنمى‏باشد؟!

در پاسخ مى‏گوئیم :«چنانکه گفته‏اند: «بعد زمان» را در «ابدیت» اثرى نیست ابدیت را در ماوراى زمان ـ در عرصه‏اى برتر از زمان ـ حکومت است ابدیتهمیشگى است. جاودانان رهبران بزرگ بشریت به ابدیت تعلق دارند، از این رو قرنها نیزدر طول حیات معنوى آنان، مفهوم متداول خود را از دست مى‏دهند(۱)

حسین بنعلى (علیه السلام) از زمره جاودانان از رهبران بزرگ بشریت است سخن از وى سخن ازتاریخ نیست سخن روز است. سخن از ابدیت است سخن از همیشگى خروشان و شکوفا و پر فروزاست.

این زنده جاوید نزدیک چهارده قرن ـ به حساب تاریخ ـ پس از مرگ جسمانیشهمچنان امروز نیز بر دلها حکومت مى‏کند و هنوز پرتو وجودش نه تنها در حیات ما بلکهدر حیات جهان معاصر ودر عصر فضا و اتم «حوادث بى نظیر» ایجاد مى‏کند و به صورت یکىاز «شور انگیزترین حماسه‏هاى تاریخ بشریت» در آمده و همه ساله نیرومندترین امواجاحساسات میلیونها انسان را در اطراف خود بر مى‏انگیزد و مراسمى پرشورتر و هیجانانگیزتر ازهر مراسم دیگر به وجود مى‏آورد .

راستى چرا به این حادثه تاریخى ـکه شاید در تاریخ مشابه فراوان دارد ـ اهیمت داده مى‏شود؟ ! چرا مراسم بزرگداشت اینخاطره هر سال پرشکوهتر و پرهیجان‏تر از سال پیش برگزار مى‏گردد؟ این همه تعظیم وتکریم و سپاس این همه سوز و گداز پس از چهارده قرن، آخر براى چیست؟ آن را چه معنائىاست؟!

حقیقت این است که این زنده جاوید پس از قرنها، همچنان بر قلبهاىانسانهاى آزاده قدرتمندانه حکومت مى‏کند و در جامعه «موج معنوى» ایجاد مى‏نماید. حتى هنوز هم به طور عمیق یک قدرت محرک معنوى و یک نیروى کنترل اجتماعى بزرگ به شمارمى‏رود.

اما از زیارت زیارتگاههاى مقدس هرگز سنگها و صخره‏ها هدف و غایتنمى‏باشند چه اگر غرض خود آنها مى‏بود همین کوهها سر به فلک کشیده ‏انسان را ازمشقت سفر و طى راههاى طولانى بى نیاز مى‏ساخت پس مقصود بالذات صاحب مزار است وبزرگداشتن سنگها به جهت شرف انتساب به صاحبان آن مزارها است مانند محترم داشتن جلد قرآنکریم وسنگها و آجرهائى که خانه کعبه ومسجد رسول خدا (صلى الله علیه و آله) و سایراماکن مقدس از آنها ساخته شده است .

الان مى‏بینیم که دولتها و ملتها در حفظمقبره‏هاى شخصیتهاى بزرگ خویش مى‏کوشند و به دور آنها هاله تقدیسمى‏کشند.

در تاریخ نوشته‏اند هنگامى که سر مبارک حسین (علیه السلام) را بهنزد یزید آوردند وى در مجلس شراب حضور داشت اتفاقا قاصدى از طرف پادشاه روم به مجلسیزید بار یافت و سر مبارک حسین (علیه السلام) را درمقابل یزید مشاهده کرد و چوندانست که آن سر مبارک به حسین (علیه السلام) تعلق دارد عمل یزید را به شدت نکوهشنمود و گفت اى یزید داستان «کلیساى حافر» را شنیده‏اى؟ گفت چگونه است؟ رومى گفت: درپیش ما مکانى است که گویند خر عیسى از آنجا گذر کرده است در آنجا کلیسائى بنانهاده‏اند که نام آن به سم خر عیسى منسوب بوده و به کنیسه حافر «سم» شهرت دارد ماهر سال به زیارت آنجا مى‏رویم و نذورات خود را به آنجا اهدا مى‏کنیم. روى این حساباى یزید من گواهى مى‏دهم که تو خطا کارى و از راه راست به دورى! یزید خشمگین شد وبه کشتن قاصد فرمان داد رومى به سوى سر نازنین حسین (علیه السلام) رفت و آن رابوسید و شهادتین بر زبان جارى کرد و سپس او را گرفتند و بر در قصر به دارکشیدند.(۲)

زیارت، ارتباط روحى زائر با صاحب قبر است زائر قبر ابا عبد اللهالحسین (علیه السلام) با آن حضرت تجدید بیعت مى‏نماید و لذا ائمه اطهار علیهمالسلام با توصیه و ترغیب به زیارت سالار شهیدان این نهضت مقدس را براى همیشه زنده وجاوید نگه‏داشته‏اند البته زیارت همه امامان مورد تأکید است ولى روایاتى که درترغیب وتشویق زیارت امام حسین (علیه السلام) رسیده فوق العاده زیاد است امامان بااین توصیه‏ها در صدد آن بودند که شیعیان پیوستگى عملى با اهداف آن بزرگوار داشتهباشند. امام سجاد (علیه السلام) که خود چندین بار مخفیانه به زیارت سالار شهیدانرفته در گفتار خویش نیز سفارش زیادى به زیارت امام حسین (علیه السلام) داشتهاست.

«
ابو حمزه ثمالى» گوید: از امام سجاد (علیه السلام) در مورد زیارت امامحسین (علیه السلام) پرسیدم، حضرت فرمود:

«
زُره کل یوم فان لم تقدر فکل جمعهفان لم تقدر فکل شهر فمن لم یزره فقد استخف بحق رسول الله (صلى الله علیه و آله)(۳) «هر روز آن حضرت را زیارت کن، اگر نمى‏توانى هفته‏اى یک بار، اگر نمى‏توانى ماهىیکبار، پس کسى که اصلا آن حضرت را زیارت نکند، درحقیقت حریم رسول الله را خفیفشمرده است».

ولى مهمتر از سوگوارى و زیارت آشنایى به مکتب امام حسین و شهداىکربلا و پیوستگى عملى به اهداف بلند آن بزرگوار است. مهم پاک بودن و پاک زیستن ودرست اندیشیدن و تأسى عملى به او است.



پی نوشتها :

۱-      دیباچه‏اى بر رهبرى: ص .۳۳۰

۲-      به نقل: علامه مغنیه شیعه وعاشورا: ترجمه، ص ۵۹ ـ .۵۸

۳-       کامل الزیارات: ابن قولویه.

 
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
کد امنیتی
رفرش
کد امنیتی
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • ساعت
    ساعت فلش مذهبی
    آمار سایت
  • کل مطالب : 901
  • کل نظرات : 413
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 3292
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 159
  • بازدید امروز : 93
  • باردید دیروز : 828
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 15
  • بازدید هفته : 5,893
  • بازدید ماه : 6,558
  • بازدید سال : 274,450
  • بازدید کلی : 5,021,151
  • آمار به روایت وبگذر